Impressies restauratie   Ar Vag
  Ze is begin mei 2021 verplaatst naar de Stadsblokkenwerf waar ze maar eens afgemaakt moet worden.
   
  Onderwaterschip nog een keer nagelopen en in de teer. Bovenwater alle naden nagelopen en in de grondverf.
   
  Aankomst bij werf van Workum in Arnhem.
  juni 2019: restauratie schiet niet op dus verkassen naar werf meer in de buurt. Op een dieplader. Eindelijk een goed blik op het schip. Wat een lijntje!
   
 

maart 2016

de opbouwen onder constructie

 

weer lekker breeuwen.

thuis in de kelder...

  Impressie motorhuis en kajuit.
  Thuis door de verdiktebank en daarna op maat met de cirkelzaag. Achteraan de delen die nog worden opgezaagd tot dekdelen (30x60mm).
  December 2014: douglas schaaldelen voor het motorhuis en de kajuit. Weer prachtig hout van Twickel in Delden.
  Mei 2014: de grote mast ook geschaafd en in de lijnolie.
  Hier de 8-kantpasser. Heb ik uiteindelijk niet gebruikt omdat de masten geen hommers hebben en ik dus gewoon een lijntje kon spannen.
 

maart 2014
Begonnen met de hoofdmast.

Deze ga ik eerst ruw uitzagen met een gehuurde cirkelzaag met een zaagdiepte van 13 cm.

  gewoon even zelf met restmateriaal een 8-kantpassser gemaakt. Werkt goed!
 

januari 2014:

Vervolgens dik in de lijnolie en op naar de grote mast (ligt er onder). Deze ga ik denk ik eerst 8-kant zagen met een grote cirkelzaag want je wordt helemaal simpel van dat schaven.

 

Dan 16, enz. U snapt het al. Is eigenlijk fluitje van een cent.

Onderste eind (benedendeks) 8-kant gelaten, rest mooi rond.

  Dan naar de achtkant.
  Eerst maar een staps schaven.
 

december 2013:

echt pracht stukken douglas! Lijnrecht, ook na ruim een jaar (!) op de bokken liggen.

 

Ondertussen al 2 douglas palen gehaald bij houtzagerij Twickel in Delden (Almelo).

 

 

najaar 2012:

De kiel maar eens aangepakt. Nieuw cement erop, wat hout vervangen. De schroef is brons. Moet straks ook maar eens mooi glad gemaakt.

 

Heel 2012:

breeuwen, breeuwen, breeuwen. Onder de waterlijn werk, boven de waterlijn katoen.

 

Najaar 2011: breeuwen met de eigen gemaakte breeuwhamer naar voorbeeld van een oude breeuwhamer van de voormalige ASM-werf. Stuk Essen uit de houthandel, 2 stalen ringen bij de smid, koppen eerst inzagen zodat de ringen blijven zitten, 2 rvs draad-einden met moeren, steel van de Gamma, houten wig in de kop van de steel zodat ie klemt. En klaar!

Let ook op het breeuwijzer. Eerst een echte gekocht die voor dit formaat planken veel te dik is. Dan maar een stuk staal bijgeslepen en wat tape om de handen te beschermen. Werkt uitstekend.

  Hij zit er in,
nu nog een driehoekig opvulstuk om de krans van het gland te monteren
 

voorjaar 2011

nieuw spant tpv krukas
klaar om in te zetten

 

   

 

  oktober 2010: iedere keer als ik denk klaar te zijn met de romp is er wel een deel waarvan je denkt: die laat je toch niet zitten?

 

  En dan zie je aan de achterkant ook delen die je eigenlijk wel moet vervangen.

 

  juli 2009: de stuurboordzijde zit er ook in.


 

   


 

  augustus 2008
zou het toch nog wat worden?

 

 

Januari 2008.
Hij zit er in! Nu de kielplank aan de andere kant en dan kan ik beginnen met breeuwen!

Let op de autokrikken! werkt erg handig.

 

  De oude plank doet dienst als mal voor de kromming.

 

 

Lekker branden en buigen. Je kunt een plank van 30mm een heel end krijgen. Wel goed nat houden anders gaat ie scheuren!

 

  extra oplangers aan de binnenkant.


 

Het lukt!
Werkwijze was als volgt:
-eerst de oude plank er in 1 stuk uithalen dmv de pijpboor (zie bij techniek). Je hebt dan een mal voor de kromming en de draaiing, vervolgens de niewe plank krom branden en torderen,
dan de plank tegen de huid aan klemmen, in dit geval drukken dmv een paar op de sloop gehaalde autokrikken. Aan de binnenzijde aftekenen en je kunt de plank uitzagen. Daarna inpassen, bijwerken, inpassen, bijwerken,... net zo lang tot ie past. Totaal ongeveer 2 dagen werk. Nu is de weg open om veel planken te vernieuwen. De 2e zit er ook al in.

  Na weer een geruime rusttijd van 6 maanden in mei 2007 aan de onderzijde begonnen. Het idee is om en om een plank te vernieuwen.
Meteen maar de ultieme test: lukt het me een plank te buigen en tevens 90 graden te torderen en zo dat ie precies past?
  Lekker veel mooi nieuw hout!
  Deze zijkant was vooral slecht op de plek waar de uitlaat gezeten heeft.
Om de strekte in het schip te houden maak ik de delen zo lang mogelijk en zorg dat er geen naden bij elkaar in de buurt zitten (minimaal 2 spanten overlap)
Let ook op de zelfbedachte manier om het onderste korte deel tegen de romp te klemmen. Gewoon een vertikale staander met een touwtje aan de reling, dan onder tegen de stijl aan schoppen en deze naar beneden drukken. Bij iedere schop komt er meer druk tegen het huiddeel.
  En weer eentje erop.
28mm eiken krombranden en enigzins torderen. En daarna natuurlijk eindeloos passen schaven passen schaven enz.
 

Maar eerst de romp!

Na een denkpauze van 8! maanden pas in Juni 2006 de moed opgevat te starten met het vervangen van huiddelen.

  Nou de spiegel nog.
  Het potdeksel boven de spiegel is een massief stuk eiken van 40 dik en 250mm breed en iets bol getrokken.
  Oktober 2005: Het potdeksel zit er op! nog niet echt in lijn geschaafd en afgewerkt maar dat kan later. Wel al lekker in de lijnolie.
 

september 2005
een aantal spanten zijn rot en moeten vervangen of gedubbeld. Eerst met een mal de bocht opnemen. Deze overbrengen op een plaat hardboard. Hier leg ik een transparant papier overheen. Overtrekken en uitknippen en je hebt een doorzichtige mal zodat je de meest gunstige zaagsnede kunt kiezen.

Hier op een plaat eiken van 65mm. Veel verlies maar je kunt zo makkelijk om de noesten heen werken.

  juni 2005
zagen van het potdeksel uit eiken schaaldelen 45mm dik.
Weer gekocht bij houtzagerij Twickel in Almelo. Mooi hout met weinig fouten!
  alles klaar voor het potdeksel.
  Mei 2005:
afkorten balusters, hout verschansing aanbrengen.
Al het hout voor het aanbrengen in de rauwe lijnolie. Tussen balusters en verschansing eerst Tixopalte (bitumenkit)!
  oktober 2004:
Na het breeuwen brede tape op het dek en de naden ingieten met pek. Zie techniek voor een wat uitgebreidere beschrijving.

  Het breeuwijzer is hier een stuk ijzer wat ik op de juiste dikte geslepen heb.
De hoeveelheid katoen- draden is afhankelijk van de breedte van de naad. Meestal 3, soms 2 of 4 draden.
  januari 2004:
het dek ligt er in:
lariks 34x65mm met 1300 rvs schroeven en evenveel lariks proppen.
Tussen dek en dekbalken wel steeds Tixopalte gesmeerd. Geeft veel troep omdat je er steeds met je handen in zit tijdens het passen maar voorkomt/ vertraagd houtrot tussen balk en dek.
Na het waar nodig vlakschaven van het dek is het breeuwen begonnen!
De aansluiting met het lijfhout moet nog uitgestrookt maar dit gaat makkelijk met een slijpschijf met een speciale rvs-schijf erin. Deze is erg dun en snijdt mooi door het hout (rookt en stinkt wel!)
  De ribbenkast met de "steuntjes" voor de motor. Ertussen het nieuwe zaadhout. De kielbouten kwamen allemaal los op 2 na. Door deze moeren (bijna) door te slijpen breek je de moer er makkelijk af. Daarna gewoon een nieuwe moer er op draaien.
   
  Het dunne lijntje in hetmidden is de aslijn vanwaaruit het dek wordt gemeten. Niet dat het schip echt symetries gebouwd is! Het blijft een werkschip.
  De balusters zijn geplaatst.
vooraan het ruwe kluisbord. Hier komt de "oreille".
 

Juni 2003:
Al het houtwerk voor het dek zit er op.
Het lijfhout op de spiegel is ook een massieve plaat eiken van 40mm dik en 400 breed.

  Wat een lijntje.
  Nu het lijfhout aanbrengen. Eerst de gaten voor de balusters uithalen. Op de juiste afstanden want de nagelbanken worden hergebruikt.
 

Oktober 2002.
Eindelijk! de spiegel zit er op.

  Het roer is ook verwijderd omdat de roertaats meedraaide met de roerkoning. De taats bleek net boven het vlak doorgeroest. Een nieuwe rvs-taats is besteld bij de smid.
  De spiegelbalusters zijn op hun plek maar nog niet ingekort.
De nieuwe berghouten aan beide zijden lopen ook nog een stuk door waardoor dmv een tijdelijke verbindingslat de balusters precies in een licht gebogen lijn gesteld kunnen worden.
  Augustus 2002
-wordt het toch een nieuw schip?
  Het achterschip zo veel mogelijk in hele stukken gedemonteerd zodat ze stuk voor stuk als mal kunnen dienen voor nieuwe onderdelen..
 

Van de balusters van de spiegel was er nog 1 uit 1 stuk, de andere waren allemaal al eens gedeeltelijk vervangen. De 2e van links is nog uit 1 stuk maar zo aangetast dat ook deze vernieuwd moet worden.

Let ook op het laatste spant wat verhoogd is voor extra stabiliteit in de breedte. Het spant is een keer in het midden gebroken en daarna voorzien van een staalplaat.

  De achterstukken van het nieuwe berghout (5,5m1) uitgezaagd, kromgebrand en in de lijnolie gezet. Daarna per stuk op het dak van de (personen-) auto naar de werf.
  Het bestaande berghout dient als mal voor het nieuwe berghout
 

Mei 2002
-motorhuis verwijderd (wordt hergebruikt),
-eerste potdekseldelen met sparingen voor balusters gezaagd
-nieuwe ravelingen met "franse" houtverbinding (zie bij "techniek")

  Maart 2002
-voorsteven versterkt, -eerste dekbalken en berghout aangebracht

  -reling, potdeksel en berghout in voorschip gesloopt. Toch een Viking-schip?

  Februari 2002
-Start van het vervangen van het dek.
-De eerste nieuwe eiken dekbalk is aangebracht