Motor   Ar Vag
  De blokken waar de motor weer op moet.



  Er is plek maar dan moet het deksel van het motorhuis afneembaar worden.
 

december 2014: langzaamaan inplannen dat de motor er weer in komt. Ondertussen ook ontdekt dat je de motor ook met de hand kan starten als je een overbrenging naar een slinger maakt. Zie bijvoorbeeld

https://www.youtube.com/watch?v=x_GESwcdLJ4

en

https://www.youtube.com/watch?v=o1DiETO3hOQ

 

Welke stand moet het vliegwiel bij het starten?
Op de motor is een plaatje aangebracht met een duidelijke pijl. Op het vliegwiel zijn strepen met afkortingen gekrast, oa DEP van depart oftewel starten. Ik hou mijn vinger hier bij de streep DEP. Links ziet u op het vliegwiel een streep bij een bout op de motor. Dit is de startstand die ik steeds gebruikt heb en waarop de motor goed starte. Vreemd!

  Motor weer klaar voor de Kadedagen 2014 (10 en 11 mei op de kade in Arnhem)
 

Een vriend van me heeft de afsluiter meegenomen en de buitenzijde verhit. Hierdoor kwam ie los. Er bleek veel roet in de schroefdraad te zitten. Logisch want de fles is gevuld met uitlaatgas en de laatste keren heeft de motor niet lang gelopen en zat er veel roet in.

Nu draait ie weer lekker soepel!

 

februari 2014:

De motor heeft op de kadedagen van 2009, -10, -11 en 2012 gelopen. De luchtfles geeft problemen want is steeds moeilijker open te krijgen. Dan de afsluiter er maar eens uit gehaald. Kijken of die met heet stoken wat losser gaat zitten of zelfs er helemaal uit kan. Met de Kadedagen op 10 en 11 mei 2014 moet ie weer lopen!

   
   
 

11 april 2008: hij loopt weer!

voor een filmpje met geluid ga naar www.shsa.nl, motoren, klik op impressies kadedagen 2009 en dan op de 2e foto links van boven.




  Op transport naar de Kadedagen in Arnhem waar moet blijken of ie na 8 jaar weer wil starten.





   


  Hennie Dankbaar aan het werk.
De uitlaat en de waterpomp weer gemonteerd.



  eindelijk weer aan het monteren ipv demonteren!




  Dit zou nu weer moeten werken.



  De waterpomp is uit elkaar gehaald, schoongemaakt en de verschillende onderdelen zijn gerepareerd of van een nieuwe passende bus voorzien



   



  de scheuren dichtgelast. Op 1 hoek springt de las steeds weer open. Hier zal een plaatje op moeten.



  even niet kijken



  Eerst wordt de scheur schoongeslepen.
Aan de uiteinden worden gaten geboord om verder scheuren te voorkomen



  Hier zijn de scheuren goed zichtbaar. Laat nu de lasser maar komen.


  Even krabben en het ziet er weer uit.


  De motor op z'n kant ivm het lassen.


  Nog meer verf er af en lonten eruit.


  In de achterwand van de machine zitten vertikaal een aantal scheuren van zo'n 15 tot 20 cm. De motor is een keer bevroren geweest en de achterwand is naar buiten gedrukt. Een lasser van de Machinefabriek Wageningen is er bij geweest en de scheuren zijn gelukkig te lassen. Volgende week wordt de motor op de kant gelegd als voorbereiding op het lassen.
 

Alle verf gaat er af. Er komt dan eea te voorschijn. Zoals hier een jaartal op de kop: 30-11-67. En op de andere kop 14-3-68. Dat zou betekenen dat de koppen er later nieuw zijn opgezet want de machines zijn maar geproduceerd tot 1948.



 

Het koelwater wordt direkt van buiten aangezogen zonder wierpot o.i.d. Hierdoor komt er veel vuil in het koelsysteem. Het grijze vuil wat onder de motor ligt komt uit het koelsysteem. Na veel prutsen met gebogen ijzerdraad en daarna flink doorspoelen met water hebben we de grootste hoeveelheid troep er weer uit gekregen.



  Terug naar het heden. Het koel-element van de uitlaat is gedemonteerd en gaat naar de straler. Nu de tuimelaars er af.


 

Dit is een prent die ik heb uit het tijdschrift Stationairy Engine uitgave feb 1995.
Hier zien we de DB2 als stationaire motor met handslinger! Het vliegwiel lijkt hier aan de andere kant te zitten en mij is niet duidelijk wat er in de kast rechts gebeurt.



  De fabriek bestaat nog steeds. Op hun site geven ze de ontwikkeling weer van hun motoren. De DB2 neemt hierin een belangrijke plaats in.
 

Hier enkele fotos van andere Baudouin DB2 motoren.

Bij de motor op de linker foto is de waterpomp buiten gebruik gesteld en wordt er koelwater rondgepompt door een externe pomp.

Op de foto boven is de variant-uitlaataansluiting opvallend. Deze is aan het uiteinde van het koel-element gemonteerd en loopt naar beneden onder de houten vloer.

 

Het koel-element van de uitlaat wordt gedemonteerd en apart gestraald.

Rechts onder zit de waterpomp. Zoals je in het logboek kunt lezen heeft deze heel wat problemen veroorzaakt tijdens het varen van Groningen naar Arnhem. Hij is nu gedemonteerd. Er ontbreekt een klepzitting, van een bronzen afsluiter is een stuk afgebroken en de schroefdraad van de afsluitdeksel is lam (zie provisorische klem). Gelukkig is alles reparabel dus de pomp wordt door Henny weer in ere hersteld.


  Rechts ernaast ligt de luchtfles. Na het starten kan de machine gebruikt worden als kompressor om de fles weer bij te vullen tot 25 atmosfeer.





De fabriek kon het bouwjaar aan de hand van het bouwnummer niet meer achterhalen. Ze konden alleen melden dat de machines gebouwd zijn tussen 1930 en 1948.


 

De motor is een Baudouin DB2 van 24 cvx (PK). Deze zijn gemaakt in de fabriek in Marseille tussen 1930 en 1948.

De motor wordt gerestaureerd door Henny Dankbaar, die al veel restauraties op zijn naam heeft staan.

Allereerst is er een onderstel ondergelast door Helldorfer lasbedrijf zodat dehouten blokken er onder uit kunnen en hebben we een 2e hands 2-tons steekwagen aangeschaft, zodat het transport wat eenvoudiger wordt. De machine weegt nl. 1200 kilo!

Gelukkig ben ik ook in het bezit van de originele handleiding en onderdelenlijst.