Levensloop Ar Vag

De Orion in 1976 buiten La Rochelle

(oktober 2002: zie laatste nieuws onderaan!)

Onderstaande gegevens heb ik boven water gehaald bij een bezoek aan La Rochelle in de zomer van 2002. De meeste gegevens komen uit de "Archives Departementales" waar van alle (werk-)schepen een archief wordt bijgehouden. Ook heb ik een ontmoeting gehad met monsieur Angibaud, eigenaar in 1976. Met behulp van een vriendelijke receptioniste van de camping bij La Rochelle waar ik met vrouw en kinderen stond. Zij kon hem achterhalen en kwam ineens vertellen dat M. Angibaud wel op de camping wilde komen. De volgende dag komt er een razend enthousiaste man bij de tent, hij vond het "incroyable" en "fantastique"dat ik hem na 26 jaar had kunnen vinden). Hij heeft mij de mooie foto kado gedaan van de Orion die in 1976 La Rochelle binnenvaart en een foto uit die tijd van het schip onder vol tuig ergens voor de kust bij La Rochelle.


het "certificat de Construction" ondertekend door de bouwer D.Vernazza


de "acte de Francisation" uit 1943


een fragment van de opmeting uit 1943


rechts M.Angibaud tijdens de ontmoeting op de camping bij La rochelle

Wat ik gevonden heb:
Het schip is gebouwd in 1943 in La Rochelle, Frankrijk. De bouwer was D.Vernazza, een Italiaanse scheepsbouwer die met veel andere scheepsbouwers een werf en/of werkplaats had net buiten de citadel van de stad. Op deze plek zijn vanaf de bouw van de verdedigingsmuren (+/-1700) tot begin jaren zestig van de 20e eeuw houten schepen gebouwd volgens een vaste traditie. (zie "geschiedenis"). Begin jaren 60 zijn alle werven opgedoekt en nu is het terrein een parkeerplaats! (zie "de werf") De heer Vernazza schijnt een eigenzinnige en bekende figuur geweest te zijn (een "drole" personage volgens een scheepsbouwer uit la Rochelle die hem gekend heeft.)
Volgens het "certificat de construction" is het ship gebouwd als "bateau de peche" voor rekening van monsieur Amédée Renaud, "domicilié au Chateau" op het Ile d'Oleron, en kreeg de naam: "Jean Michelle"
Volgens de "acte de Francisation" werd het op 20 oktober 1943 voor het eerst te water gelaten en kreeg het het registratienummer LR 2382.
In deze acte is ook sprake van "un mat" wat zou wijzen op een zeilschip. De vorm van het originele schip (geen ballast-kiel en een brede volle doorsnede voor de stabiliteit) doet echter vermoeden dat het schip als motorschip is gebouwd. Bij de eerste opmeting in 1943 ("certificat de jauge") wordt dit ook aangegeven: bij de keuze tussen "en voiles, a vapeur, a moteur…:" wordt genoteerd: "a moteur". Er staat niet vermeld wat voor een motor.
Na 21 jaar op 20 augustus 1964 wordt het schip verkocht aan monsieur Jean-Louis Masse, marin, voor 3000 francs. Het schip wordt dan een "pinasse a moteur" genoemd en er is sprake van een "moteur Couach de 15/25 cvx". Dit zou een Renault Couach kunnen zijn.
Op 27 april 1967 wordt het schip opnieuw verkocht en wel aan Monsieur Jean Pierre Jehanno voor 6000 francs. Nu is er sprake van een "moteur diesel de 24cx marque Baudouin". Deze motor zit er in 2002 nog steeds in.
Op 4 juli 1968 alweer een nieuwe eigenaar, nu voor 8000 francs: Monsieur Jean Rola. Het schip is nog steeds geregistreerd in La Rochelle, nu onder nr. 5249. Als gebruik wordt ingevuld: " La peche cotière à La Rochelle"
4 jaar later op 28 september 1972 wordt monsieur Francis Moreau voor nog steeds 8000 francs eigenaar. Hij gaat het schip gebruiken voor "promenade, peche"
Op 4 oktober 1974 koopt Jean Duat het schip voor 10.000 francs en veranderd de naam van Jean Michelle in Orion. De bestemming is nu alleen " plaisance". Dit is de eigenaar die het schip heeft omgebouwd tot zeilschip door er een betonnen kiel onder te hangen en 2 masten (zonder stengen) en een boegspriet te plaatsen.
Slechts 2 jaar later, op 30 oktober 1976, wordt het schip alweer verkocht! Nu voor het riante bedrag van 35.000 franc! Aan Monsieur Jean-Claude Angibaud die het een nieuwe naam geeft: Jean Claude.
Ook hij geniet slechts kort want op 4 september 1977 komt het schip (voor 20.000 franc, maar dit kan administratief zijn vanwege de BTW die betaald moet worden bij uitvoer/invoer naar een ander land) in handen van Edwin Valentijn, toentertijd wonende in Leiden, later in Groningen, die het naar Nederland gehaald heeft (met een stormachtige overtocht via Engeland).
Edwin Valentijn is eigenaar geweest tot juni 2001, dus bijna 24 jaar! Onder de naam Orion heeft het schip gelegen in Zierikzee, in Zoutkamp (voor het museum) en in Groningen (Noorderhaven). Eind jaren 80 is het tuig vergroot. Er zijn 2 stengen op de masten gekomen en de boegspriet is met 2 meter verlengd. Er is mee gecharterd tot eind jaren 90.
Daarna heeft het 4 jaar te koop gelegen voordat ondergetekende het heeft gekocht.

Oktober 2002: het Ile d'Oleron is niet groot. Er zullen niet veel Renauds zijn. Op internet kun je het internationale telefoonboek bekijken. Er bleken 18 Renauds te wonen op het Ile d'Oleron in st.Pierre en le Chateau (ik dacht eerst dat dit een kasteel was maar het is gewoon een plaats). Ik heb een brief opgesteld in het frans en deze aan alle 18 Renauds gestuurd. Na 3 weken kreeg ik van 1 van hen antwoord. Hij kende het schip en wist nog iemand die er op gevaren had. Hij zou deze persoon benaderen. Tevens meldde hij dat zowel monsieur Amedee Renaud als J.L.Masse van ouderdom overleden zijn. Hij zou de weduwe van A.Renaud bezoeken. E.e.a. met het doel informatie en/of foto/s te bemachtigen. Ik wacht met spanning af!